Kolekce Pantograff 2022
Pantograff přichází na podzim roku 2022 s novou kolekcí merche. Kolekce obsahuje trička, mikiny, tašky, batůžky a klíčenky. Designově je kolekce věnována příměstským vlakovým jednotkám známým jako pantografy. Pantografy byly ikonou vozového parku Českých drah a dlouhé roky sloužily v okolí Prahy, Brna a Ostravy. Nějakou dobu sloužily i v okolí Ústí nad Labem a dodnes je pár jednotek provozováno v okolí Olomouce.
Pantografy se staly kultem, který přitahoval nejen železniční nadšence, poutaly pozornost cestujících, ale hlavně byly prestižní trofejí v graffiti. Bohužel je čas neúprosný, a proto je jejich provoz až na výjimky minulostí. Právě to je důvod, proč je ta správná chvíle vzdát čest jejich památce a s hrdostí si jejich zásluhy připomenout touto kolekcí oblečení.
Nejprodávanější
Nylonová klíčenka s karabinou, ilustrace pantografu 460/560 délka 40 cm, šířka 2 cm
Nylonová klíčenka s karabinou, ilustrace pantografu 451/452 délka 40 cm, šířka 2 cm
Pantograf 451/452
Ikonická jednotka pro pražskou příměstskou dopravu, naprostý unikát ve světovém měřítku. Tak lze charakterizovat pantografy s označením 451, později potom 452. Krátkodobě se tyto jednotky vyskytovaly i v okolí Olomouce, či v Košicích. Jejich hlavním revírem byl však Středočeský kraj. Celkem bylo vyrobeno 62 jednotek.
Veřejnost tyto panťáky často označovala jako žabotlamy/žabáky, writers z celého světa jim říkali "cadillac"
Díky svému jedinečnému vzhledu byly magnetem pro writery z celého světa, a za roky výkonu na nich byly realizovány tisíce panelů, wholecarů i spousta wholetrainů. Zejména v posledních týdnech provozu stačilo, aby vlak někde zastavil a graffiti na sebe nenechalo dlouho čekat.
V provozu byly tyto vlaky od roku 1964 do roku 2018 a dodnes je možné se s žabákem potkat v rámci výjimečných jízd, protože jedna jednotka byla zachována jako muzejní.
U tohoto typu pantografu se mimo unifikované nátěry objevily i unikátní barevné varianty - o to cennější trofeje.
Pantograf 460/560
Tento typ pantografů byl dlouhá léta ve výkonu v okolí Brna, Ostravy a v minulosti Ústí nad Labem, v současnosti pak v okolí Olomouce. Na Slovensku tyto jednotky jezdily v okolí Trnavy a Košic. Rozdíl mezi značením 460 a 560 je hlavně v typu napájení, pro který je vlak určen. Rozdílů je však více, většinou v útrobách mašiny. Celkem bylo vyrobeno 43 jednotek 460 a 17 jednotek 560.
Zatímco veřejnost panťákům říkala například tornádo, u writerů to byl často "transformer"
Z pohledu graffiti jde o unikát, který přitahoval nejen místní writers, ale i zahraniční turisty. Ostravská aglomerace a jednotky 460 byly často vyhledávány polskými nájezdníky, brněnská 560 potom graffiti turisty na cestě z východní do západní Evropy a naopak. V okolí Ostravy dlouhá léta pantografy neměly jediné volné místo, zmalovány byly kompletně. V Brně zase stačilo zastavit na červenou, či ve stanici, a writers i minutové chvíle využili pro realizaci.
V provozu byly tyto vlaky od roku 1970 do roku 2022 a za tu dobu na nich bylo realizováno tisíce panelů, několik wholecarů a pár wholetrainů.
Na rozdíl od pantografů typu 451/452 se jednotky 460/560 pyšnily bohatou škálou barevných kombinací, kterými se odchylovaly od klasické unifikované verze. Depo kolejových vozidel Brno bylo vyhlášené tím, že jednotkám dávalo originální nátěry a tím byl každý kus originál.